59918337
23470292 / 23470292
RØRVIG FRISKOLE - et godt sted at være, et godt sted at lære

Fag og mål

Undervisning, mål, midler og særlige kendetegn på Rørvig Friskole

Rørvig Friskole er en et-sporet skole, som har eksisteret siden 1968. Skolen fører til folkeskolens afgangsprøve i slutningen af 9. kl.

Rørvig Friskole er den lokale skole for Rørvig og opland, idet der ikke ligger en folkeskole i Rørvig.

Rørvig Friskole er en Lilleskole og medlem af Lilleskolernes Sammenslutning.

Skoleåret på Rørvig Friskole tilrettelægges i en vekselvirkning mellem traditionel faglig klasseundervisning og undervisning på tværs af fag og klasser. En kreativ, praktisk-musisk og projektorienteret undervisning prioriteres. Ligesom elevdemokrati og udviklingen af elevernes personlige og sociale kompetencer prioriteres.

Da vi er en lille skole på landet, kan man opleve, at en klasse nogle år består af en hel klasse med elever fra samme årgang, ligesom man kan opleve at to klassetrin samlæses eller lægges sammen, så klassen får en rimelig størrelse til at tilrettelægge en god undervisning og skabe et godt socialt fællesskab. Samlæsning og holddeling er pædagogiske metoder, skolen altid har benyttet og dermed har stor erfaring med at benytte med succes.

Planlægningen af skoleåret foregår på personalets fælles planlægningsdage, der starter i det tidlige forår med evaluering af udvalgte områder fra det igangværende skoleår og pædagogisk inspiration, samt på faste ugentlige lærer- og teammøder, hvor lærerne arbejder tæt sammen hele året igennem.

Rørvig Friskole følger fælles mål og evaluerer årligt.

Rørvig Friskole tager udgangspunkt i Fælles Mål, som er udarbejdet af børne- og undervisningsministeriet inden for alle fag samt børnehaveklassen.

Dette betyder, at lærerne i forbindelse med arbejdet med at lave planer for årets undervisning i fagene tager udgangspunkt i de beskrivelser og mål, der fremgår af Fælles mål på ministeriets hjemmeside

Læs mere på Fælles Mål | Børne– og Undervisningsministeriet

  • Skolens forløb afsluttes med folkeskolens afgangsprøver
  • Skolen har en forældrevalgt ekstern certificeret tilsynsførende. Se tilsynserklæring på skolens hjemmeside.
  • Skolen evaluerer den samlede undervisning og udarbejder planer for opfølgning. Se evaluering på hjemmesiden

Rørvig Friskole er en lilleskole. 

Vi har beskrevet værdierne bag lilleskoletanken på skolens hjemmeside: Lilleskolernes Profil – Rørvig Friskole

Lærerne på Rørvig Friskole arbejder løbende gennem deres professionelle virke, og et tæt forpligtende fællesskab imellem børn, forældre og kollegaer, på at give barnet de bedste muligheder for at tilegne sig grundlæggende arbejdsmetoder, færdigheder, kompetencer og kundskaber og for at fremme det enkelte barns sociale udvikling og forståelser for fællesskab.

Indenfor de enkelte fagområder, arbejdes der med mange forskellige tilgange. Således inddrages både boglige, kreative og musiske elementer, for at stimulere udviklingen af elevernes fantasi, skabertrang, nysgerrighed og lyst til at eksperimentere. Skolens beliggenhed naturskønt ved skov og fjord inddrages ligeledes i undervisningen.

Gennem det daglige arbejde anspores eleverne til selvstændigt at kunne vurdere og tage stilling til deres hverdag, og det samfund de er en del af.

Egenskaber som indlevelsesevne, samarbejdsevne og mod til at være sig selv og vise sig selv vægtes højt gennem hele skoleforløbet.

Særlige kendetegn for undervisningen på Rørvig friskole

Særlige kendetegn og fagkombinationer for skolen:

  • Sammenlæsning af fag på skemaet: Kulturfag, Naturfag, Kultur- og naturfag:
  • Kulturfag beskriver historie og samfundsfag samlæst som ét fag i 7. – 9. klasse
  • Naturfag beskriver Biologi, Geografi, Fysik-Kemi samlæst i ét fag i 7.-9. klasse
  • Kultur- og naturfag beskriver historie og natur- og teknologi samlæst i indskoling og mellemgruppe.
  • Holddeling: Særligt i kulturfag og i værkstedsfag holddeles eleverne på tværs af klasser i den enkelte afdeling. Der arbejdes også ofte i mindre arbejdsgrupper i andre fag og i projekter.
  • Samlæsning på tværs af klasser og af klasser: Da RF er en lille skole på landet kan årgange af og til være mindre end, hvad der giver mening fagligt eller socialt. I disse situationer samlæses der enten delvist eller helt imellem to klassetrin.
  • Værkstedsfag beskriver samlæsning af de praktisk-musiske fag:
  • I indskolingen beskriver værkstedsfag billedkunst (kan også indeholde elementer fra håndværk og design og madkundskab)
  • I mellemgruppen beskriver værkstedsfag håndværk og design og billedkunst (kan også indeholde elementer af madkundskab)
  • I lille overbygning beskriver værkstedsfag håndværk og design og billedkunst (kan også indeholde elementer af madkundskab)
  • I udskolingen beskriver værkstedsfag valgfag. Der tilbydes altid valgfag i musik og billedkunst/ håndværk og design. Det tredje valgfag kan variere og fx være drama, madkundskab, film eller lign.
  • Kor og rytmik – beskriver musikundervisningen i skolens indskoling. I Mellemgruppen har eleverne kor på skemaet som et supplement til musikundervisningen.
  • Featureuger – beskrives nedenfor.
  • Morgensang – alle børn og voksne mødes hver morgen i aulaen til morgensang og korte beskeder.
  •  Fællestime: hver anden fredag udvides morgensang til fællestime i første lektion. Her er det på skift eleverne i hver klasse, der planlægger indholdet og styrer mødet. Der synges, fremlægges produkter fra klasserne, leges mv.
  • Hver anden fredag i første lektion har alle klasser social læring på skemaet (SOL). SOLtimerne er et rum, hvori klassens fællesskab kan styrkes fx igennem klassemøder. Der arbejdes primært med værktøjer til dialog og konflikthåndtering både personligt og digitalt samt styrkelse indre ro hos eleverne, men også med de timeløse fag.
  • Svømning – Som en del af idrætsundervisningen har eleverne i 5. kl. svømmeundervisning, der afsluttes med svømmeprøve.

Skolen har fravalgt kristendomskundskab

Projektuger, featureuger, fagdage, Klasselærerdage og timeløse fag

Projektuger: Vi har én projektuge om året for 6. kl. – 9.  kl. Her arbejder vi målrettet henover årene mod at eleverne i 9. kl. lykkes med at udarbejde og fremlægge en projektopgave jf. UVM. (Dette holder vi fast i på trods af at projektopgaven ikke er obligatorisk fra 2025).

Featureuger: Vi har 2 featureuger om året; en for bh.kl.-7.kl. og en for alle klasser på skolen. I featureugerne sætter vi typisk fokus på et særligt emne, der kan arbejdes differentieret med på alle årgange. Det kan fx være bæredygtighed, verdensmålene, at lave skolen om til en by, geografi/ verdensdele mv. I disse uger arbejder vi emneorienteret med faglige områder, som kan foregå på tværs af klasser og afdelinger. Eleverne erfarer på denne måde tid til fordybelse og konkrete resultater. Det giver ligeledes eleverne en oplevelse og erfaring med at skulle samarbejde og fungere på tværs af alder.

Fagdage for 8. og 9. klasse: I forårets featureuge deltager eleverne fra 8. og 9. kl. ikke, men har i stedet fagdage med deres faglærere. Her boostes de fag, som der er bundne afgangsprøver i ved Fp8 (praksis- musisk prøve, på RF: Musik) og Fp9 (dansk, matematik, naturfag). Fagdage i udskolingen er med til at sikre, at eleverne når omkring alle emner.

Klasselærerdage er omlagte dage, hvor vi bryder skemaet op, og laver en blanding af et fagligt og socialt indhold. Dagene er vigtige for sammenhængskraften i blandt eleverne i alle aldersgrupper og eleverne og de voksne, da Rørvig Friskole ønsker at være: ” Et godt sted at være, et godt sted at lære”.

Klasselærerdage:

  • 1. og 2. skoledag
  • Højsandstur – gåtur, bevægelse og leg for hele skolen. De store følges med deres lille ven.
  • Motionsdag for hele skolen
  • Generalprøvedagen op til den årlige julestue, hvor alle elever laver koncert.
  • 1. skoledag efter jul
  • Fastelavn
  • Besøgsdag; alle rykker en klasse op + besøg af kommende bh. kl.
  • 9. klasses sidste skoledag
  • Sidste skoledag

De obligatoriske (timeløse) fag: ”Færdselslære”, ”Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab” samt ”Uddannelse og job” står de enkelte teams for at lægge ind som en del af undervisningen. Der udarbejdes en lille årsplan for, hvordan hvert område varetages.

Lejrskoler, Lilleskolefestival og udlandsrejse.

Alle årgange på skolen oplever at komme på lejrskole en gang om året

  • Her undervises praktisk, kreativt, musisk og eksperimentelt
  • Her læres om kultur og natur
  • Her holdes fokus på børnenes sociale og personlige udvikling
  • Her styrkes den gode kontakt mellem lærere og elever, og eleverne imellem
  • Her er tale om en progressiv linje i forhold til de ti år, man er elev på Rørvig Friskole

Indskolingens lejrskole: Fokus på natur, kreativitet, bevægelse og fællesskab

Mellemgruppens lejrskole: Fokus på natur, kreativitet, bevægelse og fællesskab

Lille Overbygningens lejrskole: Fokus på natur, undersøgelse, madlavning, bevægelse og fællesskab

8. kl. på Lilleskolefestival:

Hvert år ruller 8. kl. afsted på Lilleskolefestival på en lilleskole et sted i landet. Her deltager over 1000 lilleskoleelever og deres lærere. Klassen tager numre med, som de har øvet og lært frem mod deres praksis-musisk-prøve i foråret, og som de optræder med. På skift giver skolerne koncert og/eller optræder med teaterstykker. Festivalen er mangfoldig og giver mulighed for både at dele egne og opleve andre unges bidrag og møde unge jævnaldrende fra hele landet.
Læs mere på www.lilleskolefestival.dk

9. klasse på sprog- og kulturrejse: I disse år går rejsen til Berlin.

Berlin knytter sig nemlig til nogle af de emner, der altid skal arbejdes med i kulturfag og i sprogundervisningen.
Rejsemålet tilgodeser dermed faglige mål og giver ikke mindst et boost til sprogfaget tysk, som langt fra stimuleres på lige fod med engelsk i elevernes hverdagsliv. At have samme rejsemål hvert år giver desuden mulighed for at opbygge kontakter og traditioner, hvilket styrker det faglige indhold på turen.

Faglighed, differentiering og inklusion

For at sikre elevernes faglige niveau, samt en konstruktiv og relevant dialog om elevernes faglige standpunkt og personlige forudsætninger testes alle elever årligt i læsning, stavning og matematik i klassen.

Det hjælper os med at få overblik over elevernes faglige kompetencer og er med til at danne rammen om en konkret og målsættende planlægning af undervisningen samt tilrettelæggelse af individuelle, differentierede og inkluderende forløb.

Fra skoleåret 2025/ 26 opstarter skolen en årlig klassekonference, hvor klasselæreren gennemgår eleverne i sin klasse med ledelsen, læsevejleder og specialundervisningskoordinator. På klassekonferencen afklares det, hvilke elever der har særlige behov for læseløft, specialundervisning, faglig eller pædagogisk og inkluderende støtteindsatser.

Der afholdes en gang om året elev-evaluering, hvor eleven evaluerer egen faglighed og trivsel. Evalueringen inddrages i lærernes planlægning af undervisningen, samt i dialog med forældre.

På teammøder, lærermøder og på fælles planlægning evalueres elevernes udbytte af undervisningsforløb specifikt, og i forbindelse med årlige planlægningsfaser tilretter og forbedrer vi forløbene fremadrettet.

For elever med særlige behov arbejder skolens lærere, pædagoger og specialundervisningsteam meget tæt sammen med PPR-psykolog og ressourcekonsulent, hvor vi blandt andet benytter os af muligheden for anonym sparring og afklaring vedrørende enkelte elevers særlige udfordringer. Vi afholder desuden jævnligt netværksmøder om enkelte elever som en del af dette samarbejde. For elever med tegn på indlæringsvanskeligheder er vi særligt opmærksomme, og vi tester individuelt med henblik på at afklare elevens særlige udfordringer og behov, og på den baggrund tilrettelægger vi individuelle undervisnings- og inklusionsforløb.

Vi tilrettelægger specialundervisning individuelt eller på små hold. Skolens læsevejleder benytter ministeriets digitale ordblindetest fra forår 3. kl. Ordblinde elever benytter digitale hjælpemidler. Skolen har abonnement på digitale stave- og skriveprogrammer, som alle elever med udfordringer (gul) kan benytte også selvom de ikke tester ordblind (rød).

For elever fra 7. – 9., der benytter disse programmer, afholdes der i første kvartal af skoleåret et modul om ugen (ordblindecafé) ved skolens læsevejleder, hvor deres færdigheder boostes med henblik på at sikre at eleverne behersker brugen på vej frem mod afgangsprøverne.

August 2025

// Jasmin Heide

Skoleleder

Made by Hjemmesider.DK