Lektier er, ikke af gammel vane, men efter grundig overvejelse, en del af vores skolegang
Helt overordnet har det tre formål:
- At styrke familiens viden og samtale om det, barnet lærer i skolen
- At fastholde barnets egen ansvarlighedsfølelse overfor skolearbejde
- At hjælpe barnet til at strukturere – progressivt i forhold til alder og evne.
Det er fra skolestarten og gennem hele forløbet forældrenes ansvar, at barnet får lært at klare hjemmearbejdet. I særlige tilfælde kan der være behov for individuelle hensyn, og de må aftales lærere, børn og forældre imellem.
Lektiecafé i Aulaen
Om muligt er der lektiecafe en gang om ugen for elever fra 6.-9.kl.
Lektier fremgår af ugeplanerne på Skoleintra. Vi beder om forældrenes hjælp til at eleverne finder tiden til at få lavet deres hjemmearbejde.
Lektier i yngste gruppe
Formål:
- At skabe sammenhæng mellem skole og hjem, hyggeligt og vaneskabende
- At træne og automatisere allerede indlært stof
I vores indskoling(0.-2.kl.) har vi ikke andre lektier end læselektie. Vi finder det vigtigt, at alle børn læser hjemme i ca. 15 min. hver dag for at understøtte barnet læseudvikling.
Derudover er det tilladt at arbejde hjemme med individuelt tilpassede bøger/opgaver, hvis eleverne er motiveret for dette.
Forudsætning:
- At forældre er sat grundigt ind i, hvordan og hvorfor lektier skal klares
Vi finder det vigtigt, at der er en god kontakt til hjemmet mht., hvad barnet lærer i skolen.
Vi sørger for at informere forældrene mht. læsning, emner og individuelle mål, så der hjemme kan spørges nysgerrigt ind til dette.
Lektier i mellemgruppen
Formål:
- At skabe kontakt til hjemmet om, hvad barnet lærer i skolen
- At vedligeholde færdigheder gennem konkrete træningsopgaver
Forudsætning:
- At forældre tager ansvar for, sammen med barnet at skabe gode afleveringsvaner
- At der er en fast rutinemæssig og overskuelig struktur på lektier
- At lærerne koordinerer ugedage for lektier i de enkelte fag
Lektier i overbygningen
Formål:
- At vedligehold allerede tilegnede færdigheder og automatisere nye
- At styrke det gradvist voksende krav om selvstændighed og ansvarsfølelse
- At skærpe den unges bevidsthed om eget niveau og øgede, faglige ambitioner
- At være studieforberedende støtte for eleverne
Forudsætning:
- At lærerne differentierer kravene
- At lærerne koordinerer datoer for store opgaver og informerer om dem tidligt
- At eleverne sættes ind i deres ansvar og i måder at strukturere på
- At større opgaver gives med rimelige tidsfrister
Lektier skrives ind på ugeplan i Intra