
Evaluering
Evaluering af skolens samlede undervisning
På Rørvig Friskole har vi en bred evalueringskultur som udføres i vekselvirkning mellem den skriftlige og mundtlige dialog. Evaluering og dialog er implanteret som en af grundpillerne i skolens overordnede målsætning. Evaluering finder løbende sted efter behov i det daglige og skal sikre elevernes læring, personlig udvikling, nytænkning og udvikling i undervisningen og skolens overordnede progression. I evalueringens processer indgår elever, medarbejdere ledelse og forældre.
Evalueringskulturen på Rørvig Friskole har omdrejningspunkter centreret omkring
1) Elevernes trivsel og faglige udvikling.
2) Undervisningens kvalitet og udvikling
3) Samarbejde med forældre.
Elevernes trivsel og faglige udvikling.
Vi har en stadig dialog med eleverne om trivsel og undervisningens rammer og indhold.
Det er vigtigt for os at inddrage eleverne og gøre dem medansvarlige for deres læreprocesser i skolen. Vores mål er herigennem at lære eleverne at forholde sig kritisk og konstruktivt til sig selv og hinanden. Evalueringsformerne er alsidige, så de rummer både elevernes udvikling og undervisningens resultater.
For at sikre konstruktiv og relevant dialog om elevernes faglige standpunkt og personlige forudsætninger testes alle elever årligt i læsning, stavning og matematik. Tests hjælper os med at få overblik over elevernes faglige kompetencer og er med til at danne rammen om en konkret og målsættende dialog med bl.a. forældre. Testresultaterne sammenholdt med lærernes observationer er med til at danne udgangspunkt for planlægning af individuelle og fælles forløb. Testene foregår ifølge skolens testplan, der revideres efter behov, og resultaterne viser generelt en faglig spredning indenfor normalområdet.
Fra skoleåret 2025/ 26 afholdes nu klassekonferencer i alle klasser med henblik på at systematisere indsatsen yderligere omkring elever med særlige behov. På klassekonferencen fremlægger klasselæreren klassens elever for skoleleder, læsevejleder og specialundervisningskoordinator. Målet med klassekonferencen er dels at skabe en bred dialog og evaluering af skolens samlede arbejde, og dels at fungere som et godt redskab til at komme rundt om de elever, som er specialundervisningsegnede og elever, der har brug for en periode med fagligt løft. Det er en god proces for lærere at sætte ord på deres undervisningspraksis og er med til at skabe et ”fælles fodslag” på skolen.
Der afholdes individuelle evalueringer med alle elever, hvor eleven selv får mulighed for at vurdere egen trivsel og faglighed. Denne evaluering medtages i overlevering på skole-hjemsamtaler og i tilrettelæggelsens af undervisningen.
Undervisningens kvalitet og udvikling
Skoleåret på Rørvig Friskole planlægges i en vekselvirkning mellem traditionel klasseundervisning og undervisning på tværs af fag og klasser. På lærermøder og teammøder evalueres elevernes udbytte af undervisningsforløb, samt lærernes planlægningsfase og efterbehandling. Når der veksles mellem meget struktureret klasseundervisning, projektundervisning og undervisning på tværs af klasser, stiller det krav om høj grad af selvdisciplin hos eleverne. Vi er i denne arbejdsproces bevidste om, at elever lærer ud fra forskellige forudsætninger, og at det er vigtigt, at vi veksler mellem undervisningsformerne. Vi vægter en omstillingsparathed, der gør, at elever til enhver tid kan mødes, der hvor de lærer bedst, uden at blive udelukket fra det fælles projekt i gruppen. Vores erfaringer har lært os, at ved at veksle mellem undervisningsformer, oplever vi elever, som opnår færdigheder i at indgå i forpligtende fællesskaber, som drager omsorg for hinanden, som kan fremlægge i større forsamlinger og forholde sig kritisk til omverdenen.
Evalueringer af undervisningen finder løbende sted på teammøder, lærermøder og pædagogiske dage. I såvel hele lærergruppen som i de enkelte teams fokuseres på konklusioner i evalueringen, der giver lærere og pædagoger et godt udgangspunkt at arbejde videre fra. Målet er konstant at kvalificere den enkelte lærer og pædagog, de forskellige teams og den samlede medarbejdergruppe.
Karakterer og terminsprøver.
Rørvig Friskole tilbyder folkeskolens afgangsprøve.
Som forberedelse til disse gennemfører 8. og 9. klasse hvert år midt på skoleåret terminsprøver i de mulige skriftlige prøver i dansk og matematik for begge årgange: 9.klasses prøveoplæg til terminsprøven er UVM-øveprøver via testogprøver.dk. For 8.kl. kan det være øveprøverne, eller oplæg hentet andet steds fra.
Der gives standpunktskarakterer i 9.kl. efter terminsprøverne i samme fag som i folkeskolen. Afsluttende standpunktskarakterer afgives inden prøveperiodens start, lige som i folkeskolen.
Vi har indtil i år ligeledes givet standpunktskarakterer i 8. klasse, men er pt. i drøftelser om at lade karakterer i 8. klasse bortfalde.
Samarbejde med forældre.
Vi har en fasttømret kultur for tæt skole-hjemsamarbejde på Rørvig Friskole. Ud over de årlige forældremøder, skole-hjemsamtaler og børnegennemgang er skolens medarbejdere i tæt kontakt med forældrene vedr. elevernes trivsel og faglige udvikling. Vi får positiv respons og tilbagemeldinger fra forældre, når vi tager fat på problemstillinger i samme øjeblik de opstår. Evalueringen med forældrene bygger både på klassens samlede arbejde og det enkelte barns udvikling. Vi lægger vægt på, at forældrene herigennem får en forståelse for, at der er en sammenhæng mellem den enkeltes og klassens/gruppens udvikling. En vigtig forudsætning for konstruktiv dialog og evaluering mellem skole og hjem er at fastholde et højt informations- /diskussionsniveau om klassen og undervisningen gennem møder og skriftlig information. Ligeledes forventer vi også, at forældrene giver os relevante informationer om elevens liv uden for skolen.
Evaluering af skolens samlede undervisning:
Skolens evalueringsplan indeholder:
- Elevsamtaler
- Skole-hjemsamtaler
- Klasse- og gruppe evalueringer
- Klassekonferencer
- Test
- Terminsprøver
- Karakterer i udskolingen
- Lærer- og pædagogevalueringer
- Lærernes faglige og pædagogiske vurderinger
- Pædagogernes faglige og pædagogiske vurderinger
- Tilsyn ved ekstern tilsynsførende
- Forældrenes aktive feedback
På baggrund af resultaterne af ovenstående er det skolens egen vurdering, at skolens samlede undervisning lever op til de mål, vi på Rørvig Friskole har sat for den samlede undervisning.
Skolen har i perioden 2024 – 2025 arbejdet med udvidelse af skriftliggørelse af lærernes årsplaner for undervisningen fra udvalgte fag til alle fag. I skoleåret 24-25 blev der udviklet og arbejdet ud fra en fællesskabelon, som er blevet evalueret inden skoleåret 25-26. Dette har betydet, at alle lærere i dette års skriftlige planer nu har også har fokus på, hvordan udbyttet af undervisningen evalueres, samt hvordan differentiering i undervisningen tilgås.
Næste evaluering vil foregå i forbindelse med forberedelsesdagene før og efter sommerferien 2026.
I denne forbindelse vil arbejdet med de skriftlige årsplaner for undervisningen genbesøges og evalueres.
August 2025
Afgangsprøven FP9, 2024, se resultat via dette link:
https://uddannelsesstatistik.dk/pages/institutions/327002.aspx/