
Drama
At bruge drama som metode til læring og forståelse, er en naturlig del af undervisningen.
Det kan være i form af små situationsrollespil eller dramatisering af udvalgte genrer som fx folkeviser og eventyr eller som led i sprogundervisningen.
Drama og dramatisk udtryk er også et mål i sig selv. Faget er ofte en del af puljen med kreative fag, som eleverne vælger blandt, når derpå skemaet står “værksted” .
At arbejde med drama, kropssprog, formidling og afkodning af signaler/budskaber fremmer den enkeltes forståelse af såvel sig selv, som andre. Samværet omkring drama og særligt omkring det at sætte en forestilling sammen, og vise den for de andre på skolen, forældre og andre pårørende skaber gode relationer og virker fremmende for gruppedynamikken. I drama er der brug for alle. En forestilling lykkedes kun, hvis alle byder ind med det, de nu engang kan byde ind med. Og en forestilling bæres af fællesskabet.
I mellemgruppen laves en forestilling årligt, kaldet: showtime. Stykket og den tilhørende musik arrangeres af lærerne. Nogle elever er så musikere og andre skuespillere. På en uge, hvor showtime er eneste aktivitet på skemaet for mellemgruppen, sættes forestillingen op. Den intensitet, glæde ved progression og forventning om at skulle optræde allerede inden ugen er omme, driver værket og giver en fundamental fællesoplevelse/succes og meget god energi til mellemgruppens trivsel efterfølgende.
I værksted for de ældste laves også drama eller små filmproduktioner.