Grundfag

Hvad er Grundfag på Rørvig Friskole?

Spørgsmålet besvares her med en metafor, hvor Rørvig Friskole præsenterer sin specialitet: ”Grundfagssuppe”….. – smag den her:
Alle elsker den, og bør derfor også vide, hvad der er i, og hvordan den laves….

Til indskolings- og mellemgruppeelever:

• Grundfagssuppen koges af dansk, historie, geografi, religion, natur og teknik.
  • Dette tværfaglige mix opdeles i portioner, som er tilpasset elevgruppens alder og udviklingsniveau.
  • Mange forskellige krydderier tilsættes for at give eleverne så mange sanseoplevelser som muligt.
  • Grundfagssuppen serveres på mange forskellige måder: ude, inde, i teams, fælles, alene, som teater eller rollespil, gennem leg, under debat, i ”den varme stol”, på en værdilinje ……
  • Læreren sørger for at smage til, puste hvis en synes suppen er for varm og skrue op for varmen, hvis en anden finder suppen lidt for kold. Det gælder om, at eleverne får mest muligt næring ud af grundfags-suppen, så de kan gro og vokse fagligt, socialt og personligt.
  • Eleverne må også gerne selv tilføje justeringer og krydderier, og det sker ofte, at de serverer suppen for hinanden og nogle gange endda for hele skolen.

Til elever i lille og store overbygning:

• Suppen koges af fagene dansk, samfundsfag, religion, historie og til dels geografi. Der koges nemlig også en særlig naturfagssuppe af fagene fysik, kemi og biologi. Denne suppe er særdeles nærende og fremmer elevens nysgerrighed og innovative evner.
  • Grundfagssuppen koges efter samme principper som til de yngste elever, men eleverne har større ansvar for ingredienserne end tidligere. De serverer i højere grad grundfagssuppe for hinanden og kokkererer ofte suppe hjemme, som de medbringer, hvorefter resultatet evalueres af lærerne.
  • 9. kl. eleverne prøves i mange fag ved afgangsprøven. Fra grundfagssuppen drejer det sig om dansk og, hvis det kommer til udtræk, samfundsfag, historie eller geografi. Det sker med en god smag i munden, da grundfagene har taget smag af hinanden i suppegryden. Det ene fag udgør således enten det andets historiske eller samfundsfaglige perspektiv eller hjælper med at sætte litteraturen i relief.

Livet består af relationer og sammenhænge.
Derfor er det også sådan eleverne på Rørvig Friskole lærer.
Grundfagssuppen koger og er i evig fornyelse.
Du er velkommen til både at røre, smage og servere!